Forum
Inloggen
Registreer
Gebruikerslijst
Profiel
FAQ
Zoeken
Website coolandcomfort
Inloggen
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Log me automatisch in bij elk bezoek
Bitzer

Climacon

Coolworld

Frigro

Daikin

Linum

Toshiba

General

Mitsubishi Electric

Samsung

Probleem met luchtverdeling in frigocel

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Cool&Comfort forum index -> Koeling
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur 
 Bericht
Gerrit
C&C Freak

BerichtGeplaatst: Vr Jun 13, 2008 5:55 pm    Onderwerp: Probleem met luchtverdeling in frigocel Reageer met quote

Vandaag achter lekkere aardbeien geweest bij een klant van mij, en beetje gebabbelt over de bewaarfrigo die ik daar gezet had enkele jaren geleden.

Dat is een koelkamer die ze in de winter vol zetten met bakken vol plantjes voor bewaring net onder het vriespunt. Alle bakjes staan mooi verdeeld met een luchtspleet ertussen, ook tussen en onder de bakken is er een luchtspleet, veel kan je er niet aan verbeteren volgens mij.

Nu zegt die klant mij dat alle bakjes die onder de verdamper staan niet voldoende vervriezen, de temperatuur zou dus enkele graden hoger zijn dan alle andere.
Blijkt dat bij zijn broer hetzelfde rare fenomeen zich voordoet en daar staat een frigo die niet van mij is. Ook zijn collega's hebben die klacht soms.

Vind dit nogal een rare situatie, Question ik wou hier even vragen of er nog mensen zijn die iets gelijkaardigs hebben meegemaakt en die de oorzaak van dit zouden hebben achterhaald.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
MSN messenger
icecube
C&C Freak

BerichtGeplaatst: Do Jun 19, 2008 5:39 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hey Gerry,

waar hangt de termostaat ???? boven de inkom zeker ??? en de verdamper netjes achteraan boven aan het plafond ??? Shocked

EN.....doet klokke roeland al haar werk..?? Laughing

juist ja, de verdeling van de gekoelde lucht is niet optimaal. Wink

go to work M8,

Ice
MSN messenger
Gerrit
C&C Freak

BerichtGeplaatst: Do Jun 19, 2008 7:46 pm    Onderwerp: Reageer met quote

icecube schreef:
Hey Gerry,

waar hangt de termostaat ???? boven de inkom zeker ??? en de verdamper netjes achteraan boven aan het plafond ??? Shocked

EN.....doet klokke roeland al haar werk..?? Laughing

juist ja, de verdeling van de gekoelde lucht is niet optimaal. Wink

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld.
De sonde die de ruimtetemperatuur meet hangt aan de andere kant van de deurzijde, op halve hoogte en volledig vrij.
De ontdooiing gebeurd met PLC sturing en wordt geparametreerd door de verdampertemperatuur en max ontdooitijd, het triggeren van het begin van een ontdooiing gebeurd door een maximale draaitijd en een eenmalige puls met intervallen van 24uur.
Veel daaraan verbeteren kan je volgens mij niet meer doen.

De verdamper is een blokverdamper, uiteraard aan het plafond bevestigd.

Zie trouwens niet in wat een ontdooiing met mijn probleem kan te maken hebben, warmte stijgt toch sinds mensenheugenis ? Shocked
Naar boven
MSN messenger
icecube
C&C Freak

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 9:46 am    Onderwerp: Reageer met quote

hey Gerrit,

heeft niks met ondooing te maken. er is geen optimale luchtverdeling.
de afstand tss de termostaat-sonde en de verdamper is ook niet goed.

maak eens een klein plannetje van de cel en bekijk eens hoe de luchtstroom gaat. ik vermoed dat de sonde rechtover de uitblaas van de verdamper gesitueerd is,waardoor die snel zal reageren,zodoende de ruimte direct onder de verdamper niet de zelfde temperatuur zal hebben als aan de deur waar de termostaat is. mogelijkheid is een betere luchtverspreiding te maken met barrieres of plenums, een tweede termostaat onder de verdamper in paralel met deze aan de deur.

je moet het in die richting gaan zoeken.

grtz, Ice
MSN messenger
Gerrit
C&C Freak

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 9:59 am    Onderwerp: Reageer met quote

icecube schreef:
ik vermoed dat de sonde rechtover de uitblaas van de verdamper gesitueerd

De sonde bevind zich aan de wand onder de verdamper op een hoogte die = plafondhoogte/2

De bakken die onder die verdamper gestapeld staan koelen dus minder goed. uiteraard is dat een luchtverdelingsprobleem, maar het is kenmerkend dat nog andere koelcellen dit probleem ook hebben (ook koelcellen geplaatst van collega's.)

Net omdat dit fenomeen zich algemeen voordoet (in de koelcellen voor gevoelige produkten zoals aardbeien) dacht ik dat er nog mensen waren die ermee vertrouwd waren.

In de frigo's waarover ik spreek is er registratie van de produkttemperatuur op verschillende punten in de frigo, daarom ook dat het aantoonbaar is.
Naar boven
MSN messenger
icecube
C&C Freak

BerichtGeplaatst: Zo Jun 22, 2008 1:11 pm    Onderwerp: Reageer met quote

voor dergelijke frigo's waar een optimale temperatuur moet zijn in de gehele kast moet er gewerkt worden aan de uitblaas aan de verdamper.
bv; een geperforeerde plaat met enkele luchtgelijders of remmers bovenop,zodat je de hoeveelheid lucht die uit de verdamper komt ,over de gehele kast gelijkmatig kunt verdelen.ook zul je merken dat daar waar de koudste lucht eerst in aanraking komt met de planten, er sprake is van vorstschade. de bladranden zijn dan wat vervroren. een koelkast is altijd standaard gemonteerd en dan is het de taak van de technieker om de kast zo aan te passen dat ze zo optimaal mogelijk funcioneert.

een koeltechnieker is dan eenmaal bakker,dan beenhouwer, dan bloemist en ga zo maar door.
maar het leuke aan de job is , dat je nooit volleerd zult zijn,er is altijd verandering,is het niet de gas het is dan de toepassing.

grtz, Ice Wink
MSN messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Cool&Comfort forum index -> Koeling Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1
Ga naar: